CMF:n hallitus on päättänyt  Classic Motocross Cup-säännöt vuosille 2017 - 2018.

A- ja B-luokkien sääntöihin ei muutoksia.Mahdollinen tutustumiskierros ajetaan lähtökohtaisesti vain A/B-lähdöissä.

C-luokassa pyörän yläikäraja muuttui 1979 => 1980.

D- ja E-luokat muuttuivat teknisestä rajauksesta vuosimallirajaukseen.
D1/E1 luokat ovat alle nyt 125 kuutioisille pyörille (aiemmin alle 250cc).

Sivuvaunuihin tuli uusi SV3-luokka.

Säännöt perustuvat tuotantopyörien malleihin. Tehdaspyörät tai niiden replikat luokitellaan teknisten ominaisuuksien mukaisesti siihen luokkaan, johin ne vastaavien tuotantopyörien mukaan kuuluvat. Esim. jos ominaisuus X on ollut tehdaspyörässä vuonna Y mutta tuotantomallissa vuonna Z niin pyörä luokitellaan vuoden Z mukaan.
A-luokassa tätä tulkitaan joustavasti koska aikakaudella pyörät rakennettiin usein itse.


CLASSIC MOTOCROSS CUP SÄÄNNÖT 2017-2018

Moottoripyörä:
Luokka A: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1968 tai sitä vanhempi.
Luokka A 66+: vähintään 66-vuotiaat kuljettajat (syntymävuoden mukaan).
Luokka Yleinen (Ay): alle 66-vuotiaat kuljettajat

Luokka B: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1969 - 1974.
Luokka B 66+: vähintään 66-vuotiaat kuljettajat (syntymävuoden mukaan).
Luokka Yleinen (By): alle 66-vuotiaat kuljettajat

Luokka C: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1975 - 1980.

Luokka D: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1981 - 1985
Luokka D1 = alle 125cc, D2 = yli 125cc

Luokka E: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1986 - 1990
Luokka E1 = alle 125cc, E2 = yli 125cc

Luokka SV1: Sivuvaunut. Alkuperäisesti ilmajäähdytteinen moottori. Etujousitus keinuhaarukkamallinen kahdella iskunvaimentajalla, takana stereoperä. 1986 tai aiemmin valmistetut tehdasvalmisteiset monoperäiset ok. Runko valmistettu 1986 tai aiemmin. Alkuperäisiä vastaavat uustuotantorungot
sallitaan. Ajoneuvon paino min. 180 kg. Kuljettaja on tarvittaessa velvollinen todistamaan pyöränsä vuosimalli.

Luokka SV2: Sivuvaunut. Vuosimalli 1987 - 1989.

Luokka SV3: Sivuvaunut. Vuosimalli 1990 - 1996.

Moottoripyörän tulee koostua vain ao. aikakautena valmistetuista tai alkuperäistä vastaavin ominaisuuksin varustetuista uustuotanto-osista.

Kaasutimen täytyy olla pyöreäluistinen mutta litteäluistinen sallitaan pyörissä, joissa sellainen on alkuperäisenä. Kaasutin voi olla uudempi mutta mahdollisimman alkuperäistä vastaava. A ja B luokissa kiihdytyspumppu on kielletty. Pyöreäluistinen kaasutin, josta kiihdytyspumppu on poistettu, on sallittu.

Mikäli mp:ssä on uudempia osia kuin siinä alun perin on ollut, se kuuluu niiden osien mukaiseen kilpailuluokkaan, esim. vuoden 1975 kone vuoden 1972 rungossa kuuluu luokkaan C.

Kilpailija voi ajaa samalla pyörällä kahdessa eri luokassa vaikka pyörä on luokittelultaan lisäluokan luokkarajaa vanhempi. Esim. jos pyörä kuuluu B-luokkaan niin sillä voi osallistua lisäluokkana myös C-luokan lähtöön. Lisäluokka saa olla vain pyörän ikäluokkaa seuraava luokka.

Tekniset erimielisyydet ja luokkajaon ratkaisee kilpailun tuomaristo.
Kaikissa soololuokissa jalkatappien on oltava kääntyvät.
Jousitus luokassa A ja B edessä max. 180 mm, takana max. 130 mm pystysuoraan mitattuna. A/B-luokissa keulaputken max. halkaisija 36mm. Kaksitoimiset iskunvaimentajat, ns. kaasu- tai ilmaiskarit, sallitaan. Erillisellä kaasusäiliöllä olevia iskunvaimentimia ei sallita luokissa A ja B. Luokassa C ei ole maksimimittoja, mutta jousituksen tulee olla enintään vuoden 1980 tasolla, vm 1981 olevat osat ovat kiellettyjä vaikka niitä olisi ollut saatavilla 1980.
Kaikissa luokissa monoperäisessä pyörässä takaiskunvaimentimen rakenne täytyy olla alkuperäisen kaltainen.
A- ja B-luokissa suositellaan ns. ''tapponappia'' pyörän sammuttamista varten, muissa luokissa se on pakollinen.
Äänenvaimennin on pakollinen kaikissa luokissa.
Varikolla on jokaisen pyörän alla oltava suojamatto nestevuotojen varalta, vähintään 60 * 150 cm. Varikolla jokaisella tiimillä on oltava vähintään yksi 6 kg jauhesammutin.

Numerointi:
Numerolaatan ja numeron väri luokittain:

A valkoinen pohja,
Ay mustat numerot
A66+ punaiset numerot

B keltainen pohja, 
By mustat numerot
B66+ punaiset numerot

C musta pohja, valkoiset numerot

D1 vihreä pohja, valkoiset numerot

D2 keltainen pohja, mustat numerot

E1 sininen pohja, valkoiset numerot
E2 punainen pohja, valkoiset numerot

SV1 keltainen pohja, mustat numerot
SV2 musta pohja, valkoiset numerot
SV3 sininen pohja, valkoiset numerot

Lisäluokassa käytetään pyörän alkuperäisen luokan mukaisia värejä.
Selkänumero on pakollinen kaikissa luokissa. Musta numero valkoisella pohjalla.


Ajaja:
Ajajalta vaaditaan Suomen Moottoriliiton myöntämä voimassa oleva moottoripyöräurheilun ajajalisenssi. Kilpailupaikoilta on mahdollista hankkia kertalisenssi. Myös tällöin ajajan tulee kuulua johonkin SML:n jäsenkerhoon/-seuraan, joka on voitava todistaa.
Koska classic-luokat on tarkoitettu harrasteluokaksi, ei mukaan hyväksytä kilpailijoita, joilla on soololuokissa A-luokan kilpailijaluokitus motocrossissa ja/tai endurossa.
Ajajan minimi-ikä: alle 125cc 15 vuotta, 175 cc 16 vuotta, 250 cc 17 vuotta ja 500 cc 18 vuotta. Sivuvaunun matkustaja 16 vuotta. Määritellyt ikärajat alkavat sen vuoden alusta, jona syntymäpäivä on.
Ajovarusteina vaaditaan hyväksyttyä mallia oleva leukasuojallinen kypärä, hartiasuojat, vahvat saappaat, pitkähihainen paita sekä cross-tyyppiset housut. Varusteiden toivotaan olevan mahdollisimman lähellä ao. aikakauden henkeä, ei mielellään kirkkaita nykyaikaisia värejä.

Kilpailu:
Kilpailupäivänä on järjestäjän ilmoittaman ajan mittainen harjoitusajo sekä kaksi 10 minuutin ja kahden kierroksen pituista kilpailuerää. Kilpailun johtaja päättää tutustumiskierroksesta.
Kilpailussa luokkia voidaan yhdistää samaan lähtöön mutta tulokset lasketaan jokaiselle luokalle erikseen. Kaikki maaliin ajaneet sijoittuvat omassa luokassaan tulosluettelon
mukaiseen järjestykseen. Jokaisesta luokasta tehdään erillinen tulosluettelo. Lähtöpuomille ajetaan joko a) aika-ajon mukaisessa järjestyksessä tai b) pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä, ensimmäisessä osakilpailussa edellisen vuoden mukaan. Maaliintulon jälkeen ajajien täytyy ajaa maaliintulojärjestyksessä järjestäjän osoittamaan ”maaliintulokujaan”, ja pysyä omalla paikallaan, kunnes tuloslaskennan varmistaja on heidät on kirjannut.

Cupin pistelaskenta:
CMC koostuu osakilpailuista. Jokaisesta erästä jaetaan luokittain pisteitä seuraavasti:
1. 25 pistettä, 2. 22 pist., 3. 20 pist., 4. 18 pist., 5. 16 pist., 6. 15 pist., 7.14 pist., 8.13 pist. jne.
Cup-pisteet lasketaan eräkohtaisista tuloksista, ja lopputuloksissa jätetään huonoin erä huomioimatta.

Ilmoittautuminen:
Viimeistään kaksi viikkoa ennen kilpailua internetin kautta. Ilmoittautuminen tulee maksaa ilmoittautumisajan puitteissa, ja ilmoittautuminen tulee voimaan vasta kun se on maksettu. Jälki-ilmoittautuneilta voidaan periä korotettu osallistumismaksu. Erillistä kilpailuun hyväksyntää ei postiteta vaan kaikki maksaneet on hyväksytty.