Historian havinaa

Juttuja motocrossin historiasta yleensä, ja erityisesti Classic Motocross Cupista.

Classic Motocross Cup, Karkkila 1999

  
 Karkkila oli ehkä läntisen Euroopan onnellisin kaupunki 3.7.1999 kun suomalaisen moottoripyöräurheilun kiinnostavin muoto, Classic Motocross Cup, saapui kaupunkiin.  Luontoäiti yritti hillitä konepyöräratsastajien ylitsepursuavaa iloa heittämällä vettä radan ylle enemmän kuin kilpailun lääkäri oli määrännyt. Se ei kuitenkaan lannistanut kuin ehkä jonkun ajokkiaan yökaudet kiillottaneen mielen, ja kun harjoituksen aika tuli niin herrat päristivät radalle heittelemään savikakkaroilla toisiaan. Hetken kuluttua heitä ei enää tuntenut kuin oma äiti! (jos hänkään)
    Classic-luokkien harjoituksissa tapahtui ikävä onnettomuus. Ari Koivunen kupsahti vaarattomasti liukkaalla radalla pienessä hyppyrissä kyljelleen mutta lippumies oli omissa maailmoissaan eikä huomannut nostaa keltaista lippua varoittaakseen muita ajajia vaarasta. Niinpä Oulun Pekka Haapaniemi BSA:lla tuli normaalia ajovauhtia hyppyrille eikä voinut enää tilanteelle mitään vaan törmäsi Koivusen maassa makaavaan Hondaan ja kaatui. Haapaniemi loukkasi rytäkässä kätensä ja jouduttiin kuljettamaan sairaalaan tutkittavaksi. Hänet nähtäneen kuitenkin taas radalla seuraavissa kilvanajoissa Joutsassa 25.9.99.
    D-luokan harjoituksiin mennessä rata oli jo kuivunut osin pilvipoutaisen sään ja osin muiden luokkien ajamisen ansiosta erinomaiseen kuntoon. Pojat saivatkin pamautella menemään sydämensä kyllyydestä tällä erittäin mielenkiintoisella radalla jossa korkeuseroja riittää. D-luokassa on ollut valitettavan vähän osallistujia, liekö syynä se ettei tähän luokkaan pääse Classic-lisenssillä? Kalustoahan on kyllä enemmän saatavilla kuin vanhempia Classic-luokkien laitteita. Moni on kyllä ilmaissut kiinnostuksensa ajaa sarjassa mutta nyt täytyisi ryhtyä sanoista tekoihin, sillä näillä osanottajamäärillä ei luokkaa ole mahdollista jatkaa enää ensi vuonna! Karkkilassa oli 12 kuskia kun mukaan tarvittaisiin n. 20 ajajaa että järjestävät moottorikerhot uskoisivat luokan pitämisen järkevyyteen.
    Puolen päivän jälkeen alkoi taas sadella ja kun kilpailun aika koitti, oli rata taas todella liukas. Lähtö on aika tiukka paikka, nyt se oli sitä ainakin HCF:n Mika Hanskille, joka ei saanut Hussestaan vaihdetta vapaalle millään ja joutui pidättelemään menohaluja uhkuvaa ruotsalaisratsuaan täysin voimin karsinan oikealla puolella. Lopulta lähettäjä antoi vapauttavan merkin ja kaikki ryntäsivät matkaa, ja pääsivätkin, vaikka pientä törmäilyä lähtösuoralla esiintyikin. Kärjessä erottuivat omaan kamppailuunsa sarjassa debytoinut karkkilalainen Rafael Åman Pentti Heleniuksen CZ 380 1971:llä, Heinolan Lasse Rantanen Maico 400 1976:lla sekä Lohjan Ari Koivunen Honda 125 1977:lla. He pitivätkin todella kiirettä, liekö ollut jokin sovittu tapaaminen vai mikä, mutta lopulta lähdössä neljänneksi tullut Juha Monto Maico 400 1974:lla jäi heistä lähes minuutin.
    A-luokassa oli tsekinmaan juhlapäivä kun Järvinen ja Helenius jättivät CZ:llaan Jukka Monton HVA:lla kolmanneksi. Kolmas sija tuli myös B-luokassa HVA:n osalle, kuljettajana Timo Hanski. C-luokassa Mika Hanski nappasi sitten jo hopeaa koko ajan nopeuttaan lisäävä Timo Lahti kannoillaan. Lahti siirtyikin hienon ajonsa ansiosta C-luokan pistejohtoon! Jouko Korhosen piikki kärsi pehmeällä radalla selvästi tehon puutteesta ja hän sai tyytyä C-luokan viidenteen sijaan. Keskeyttämään joutui vain muutama joten kyllä Classic sarjassa ovat sekä miehet että koneet rautaa!
    D-luokassa nähtiin voitosta erittäin tiukka kamppailu kun Jukka Penttilä ja Lasse Rantanen tykittivät 80-luvun hirmuilla menemään. Lasse sai hieman heikon lähdön ja joutui lopulta tunnustamaan Jukan paremmakseen vain kahden sekunnin erolla. Kolmas oli Juha Monto, joka huonon lähdön jälkeen nousi mukavasti ja alkaa olla jo vähän paremmin sinut viissatasen Hussen kanssa. Tässä luokassa on Husqvarna muuten todella hyvin edustettuna, kahdestatoista pyörästä kahdeksan oli Husqvarnoja.